vrijdag 21 april 2023

VRIGA paal nieuw!

 















Dit is het nieuwe betonnen paaltje aan de Oude Vordenseweg / Larenseweg wanneer je fietst over de zandweg, die verboden is voor auto's. De afbeelding is een beeldmerk gebruikt voor Vorden: een haas met een trans er onder, of moet ik zeggen: een kasteel? Het ziet er wel 'snel' uit, van opzij is er een hoek gemaakt van 45 graden (gok ik) en het is van boven ruw beschilderd met wit, hoe dat gaat in de praktijk is nu al te zien: modderspatten met Achterhoekse zandgrond. Overigens zijn ook nog de oude VRIGA paaltjes blijven staan, dat is een merkwaardige combinatie. VRIGA betekent: Vereniging Rijwielpaden In de Gelderse Achterhoek.



1 opmerking:

Anoniem zei

Het beeldmerk op de nieuwe paaltjes is ontworpen, naar ik me meen te herinneren, door het bureau van Loek Kemming. Voor de spiksplinternieuwe gemeente Bronckhorst die op 1 januari 2005 ontstond na een herindeling; waarbij de vijf oude gemeenten
Hengelo (Gld.), Hummelo en Keppel, Steenderen, Vorden en Zelhem werden samengevoegd. De oude VRIGA paaltjes zijn cultureel erfgoed en worden goed onderhouden en gekoesterd. Ze krijgen ook elders in de Achterhoek telkens een nieuw laagje witte kalk. Ik heb me al wel eens afgevraagd of er ook een VRITA (Vereniging Rijwielpaden In de Twentse Achterhoek) of VRIOA (Vereniging Rijwielpaden in de Overijsselse Achterhoek) heeft bestaan. VRIGA is een regionale voorloper van wat later de landelijk opererende Algemene Nederlandse Wielrijders Bond is geworden. Met vriendelijke groet, Mel.

SIGMUND

                                                                                                                                            ...